Verhuizen of inschrijven

  • Adresonderzoek starten

    Staan er mensen op uw adres ingeschreven, die niet (meer) bij u wonen? Of heeft iemand een briefadres bij u, maar kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten.

  • Briefadres

    U moet ingeschreven staan op het adres waar u woont of verblijft. In uitzonderingsgevallen kunt u zich op een briefadres laten inschrijven, bijvoorbeeld bij verblijf in bepaalde instellingen voor gezondheidszorg, kinderbescherming of in een penitentiaire instelling. Of u in aanmerking komt voor een briefadres, is altijd maatwerk. Dien dus altijd een aanvraag in. De gemeente beoordeelt of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u uit het buitenland en blijft u voor het eerst minstens 4 maanden van een half jaar in Nederland, dan moet u ingeschreven worden. Dit geldt ook voor burgers die al eerder in Nederland ingeschreven hebben gestaan maar uitgeschreven zijn vóór 1 oktober 1994. Zodra u rechtmatig in Nederland mag verblijven wordt u ingeschreven.

  • Emigratie (verhuizen naar het buitenland)

    U doet bij uw woongemeente aangifte van vertrek naar het buitenland wanneer u voor langer dan acht maanden of definitief naar het buitenland vertrekt.

  • Immigratie (hervestiging vanuit het buitenland)

    Wanneer u zich vanuit het buitenland opnieuw in Nederland vestigt, moet u hiervan binnen 5 dagen bij de gemeente persoonlijk aangifte doen.

  • Verhuizen binnen en naar Papendrecht

    Wanneer u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen 5 dagen na uw verhuizing doorgeven aan de gemeente. Het doorgeven van uw verhuizing is gratis. Afhankelijk van uw situatie heeft u verschillende stukken nodig. Verderop in deze pagina leest u daar meer over.