Emigratie (verhuizen naar het buitenland)
U doet bij uw woongemeente aangifte van vertrek naar het buitenland wanneer u voor langer dan acht maanden of definitief naar het buitenland vertrekt. Vertrekt u voor korter dan acht maanden en houdt u uw adres in Papendrecht aan? Dan schrijven wij u niet uit. U hoeft dan geen aangifte te doen.
Voordat u naar het buitenland vertrekt, moet u allerlei zaken regelen. Dit kunt u doen met behulp van de checklist verhuizen naar het buitenland
Datum vertrek
De datum kan nooit een datum in het verleden zijn. Verwerking met terugwerkende kracht is dus niet mogelijk. Heeft u bij emigratie een bewijs nodig dat u bent uitgeschreven? Dan kunt u het beste aan de balie komen. Uw verhuisbericht wordt dan direct verwerkt en u kunt dan meteen een uittreksel uit de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) kopen. Bent u eenmaal uitgeschreven dan kunnen wij u een bewijs van uitschrijving niet meer verstrekken en moeten wij u doorverwijzen naar de RNI (Registratie Niet Ingezetenen). Let er op dat u uw vertrek op tijd doorgeeft. Daarmee voorkomt u dat u in de problemen komt (bijvoorbeeld met huurtoeslag, enz.) doordat u uw vertrek te laat heeft doorgegeven.
Doe hier uw aangifte digitaal
Langskomen
Blijft er iemand achter? Kom dan langs bij het team Dienstverlening. Hiervoor maakt u digitaal een afspraak. Alle personen die vertrekken moeten dan persoonlijk komen. Ook alle minderjarige kinderen. Vergeet uw legitimatiebewijs niet.
Afhandelen
Wij verwerken uw aangifte direct in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).
Wetgeving
De volgende wetgeving is van toepassing: