Vanaf 13 juli toegangscontrole afvalbrengstation
Vanaf maandag 13 juli gaat de slagboom op het HVC-afvalbrengstation (ABS) aan de Willem Dreeslaan 6 alleen nog omhoog met een afvalpas. Zonder afvalpas blijft de slagboom gesloten. Inwoners van Papendrecht kunnen gewoon dezelfde afvalpas gebruiken die zij al in huis hebben om hun afval weg te gooien.
Alle inwoners hebben over deze maatregel een brief ontvangen. Nog niet iedereen in Papendrecht heeft een afvalpas, bijvoorbeeld omdat zij hun restafval nog aanbieden via mini-containers. Zij ontvangen via HVC ook een afvalpas om toegang te krijgen tot het ABS.
Waarom deze maatregel?
Invoering van de pascontrole helpt om de kosten van afvalinzameling in de hand te houden. Hoe dan? Wel, inwoners van Papendrecht betalen afvalstoffenheffing. Het geld dat de gemeente daarmee ontvangt, is deels bestemd voor de huis-aan-huis afvalinzameling, maar zeker ook voor het in stand houden van het drukbezochte ABS. Als dan blijkt dat mensen van buiten Papendrecht – die hier niet aan meebetalen – óók gebruikmaken van het ABS, voelt dat niet rechtvaardig. Iedereen handmatig controleren is ondoenlijk en tijdrovend. Straks is het een kwestie van je afvalpasje voor de lezer houden en de slagboom opent automatisch.
Goed om te weten
Het afvalbrengstation van HVC aan de Willem Dreeslaan is alleen bedoeld voor particulier (huishoudelijk) afval, dus niet voor bedrijfsafval. Inwoners kunnen hier ruim 20 verschillende soorten afval gescheiden inleveren en zo bijdragen aan recycling tot nieuwe grondstoffen.
Kijk voor de openingstijden van het ABS op de website van HVC of in de HVC-app. Heeft u geen (werkende) afvalpas? Neem dan contact op met HVC via 0800 0700 of de HVC-app.