Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Voor een nieuwe baan vraagt de werkgever vaak om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). Deze verklaring noemen we ook wel 'Bewijs van goed gedrag'. Dit bewijs toont aan dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor die nieuwe baan.

Afhandeling

Binnen 4 weken krijgt u de verklaring thuisgestuurd.

Regelen

Voor de aanvraag komt u persoonlijk naar de gemeente. U neemt op afspraak het volledig ingevulde formulier mee. Verderop in deze pagina vindt u meer formulieren.

Maak een afspraak

Dienst Justis (Direct naar aanvraagformulier)

Wanneer heb ik een verklaring nodig?

Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) heet ook wel "Bewijs van goed gedrag". Deze verklaring toont aan dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor bijvoorbeeld een nieuwe baan.

Manieren van aanvragen

Een verklaring kan op 2 manieren worden aangevraagd:

Via internet door de werkgever:

• De (nieuwe) werkgever of organisatie start de digitale aanvraag via internet.
  • U (de werknemer) krijgt daarna een mailtje met een link.
  • U logt in met uw DigiD en controleert de aanvraag.
  • U betaalt de aanvraag via iDEAL.

De digitale aanvraag is goedkoper dan de aanvraag via de gemeente. Op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie leest u meer informatie.

Via de gemeente:

Voor de meeste aanvragen heeft u 'de Verklaring omtrent gedrag natuurlijke personen' nodig.

• U downloadt het formulier van https://www.justis.nl/producten/verklaring-omtrent-het-gedrag-vog/documenten-vog en vult het formulier volledig in. Onderteken het formulier
  • Uw werkgever vult haar gedeelte in en plaatst op elke pagina een bedrijfsstempel.
  • U levert het volledige originele formulier zelf in bij de gemeente. Hiervoor maakt u digitaal een afspraak.
  • U neemt een geldig identiteitsbewijs mee (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
Hoe lang duurt het voor mijn verklaring klaar is?

U ontvangt uw verklaring maximaal 4 weken na het indienen van uw aanvraag.

Wat kost mijn verklaring?

Uw verklaring kost € 41,35. De digitale aanvraag is goedkoper, namelijk € 33,85. U betaalt dan via IDEAL.

Wat moet ik meenemen bij mijn aanvraag?

Bij uw aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag neemt u het volledig ingevulde, gestempelde en ondertekende aanvraagformulier en uw geldige identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning of rijbewijs) mee.

Hoe verloopt de aanvraag van een verklaring omtrent het gedrag?

De gemeente stuurt uw aanvraag digitaal naar het Ministerie van Justitie, Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag. U ontvangt vervolgens bericht van het Ministerie over uw verklaring. Deze verklaring krijgt u thuis gestuurd.

Krijg ik bij het team Dienstverlening een bewijs van de aanvraag mee?

U krijgt vanuit het team Dienstverlening een aanvraagbevestiging mee, voorzien van het dossiernummer van uw aanvraag. In deze bevestiging staat het telefoonnummer en e-mailadres van het Ministerie van Justitie. Wanneer u na 4 weken nog geen verklaring omtrent het gedrag heeft ontvangen op het opgegeven adres, neemt u contact op met het Ministerie van Justitie.

Ik woon in het buitenland, kan ik toch een verklaring omtrent het gedrag aanvragen?

Ja, u kunt de verklaring omtrent het gedrag aanvragen in uw laatste woongemeente in Nederland. U mag hiervoor iemand machtigen met een ondertekende schriftelijke machtiging en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). Het originele aanvraagformulier moet origineel getekend en gestempeld zijn (een kopie van de aanvraag wordt niet geaccepteerd). De verklaring omtrent het gedrag kan op uw verzoek toegestuurd worden naar een adres in het buitenland.

Hoe kan ik mijn justitiële gegevens inzien?

Voor het inzien van uw eigen justitiële gegevens kunt u een schriftelijke aanvraag opsturen naar:

Justitiële Informatiedienst (JustID)
Frontoffice
7600 AH Almelo

Het is belangrijk dat u een kopie van een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) toevoegt. Vervolgens kunt u op afspraak uw justitiële gegevens inzien bij de dichtstbijzijnde rechtbank. U kunt uw strafrechtelijke gegevens inzien, maar u mag ze niet kopiëren.

Welke wetgeving is van toepassing?