Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud
18 april 2018

Smart Lectures 2018 laat scholieren meedenken over innovatie in de zorg

Donderdag 1 februari heeft het eerste deel van de 2de Smart Lectures plaatsgevonden. De Smart Lectures is een initiatief van gemeente Papendrecht samen met 5 focus op bèta scholen uit Papendrecht, Dordrecht en Zwijndrecht en het Albert Schweitzerziekenhuis. De Smart Lectures wordt in de Drechtsteden verder uitgebreid.
Het thema van deze Smart Lectures is: "Zorgtechnologie". 130 HAVO/VWO scholieren van de 5 focus op bèta scholen gingen op deze 1ste februari aan aan de slag met techniek en zorg. Het gaat om 4 de jrs HAV0/5de jrs VWO leerlingen. Doel: bedenk een innovatie!

opening Smart Lectures

In Auditorium van ASz werd gestart met het plenaire deel. Paul den Otter heette iedereen welkom en gaf een korte introductie over de dag. Daarna was het woord aan de heer v.d. Meer, raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Peter gaf in zijn toespraak aan dat een ziekenhuis steeds meer een ICT bedrijf gaat worden. Er gebeurd heel veel en heel snel van alles in de techniek en dus ook in een ziekenhuis.

Daarna werden de 2 opdrachten toegelicht door:
1. Marcel Hassing van HIA 3D inspireerde de leerlingen over Augmented Reality  en Virtual Reality. Opdracht: innovatieve concepten m.b.t. de technologie (Augmented Reality)
2. kinderarts Mariëlle Dekker van het Albert Schweitzer ziekenhuis vertelde over chronisch zieken. Opdracht: oplossingen m.b.t. het ‘probleem’ van chronische ziekten (makkelijker maken voor de patiënt)

leerlingen Smart Lectures

De leerlingen gingen na het plenaire deel naar de Duurzaamheidsfabriek waar zij per school in een ruimte groepjes maakten (van 4 leerlingen) waarna ze een keuze uit de 2 opdrachten maakten. Ze konden vragen stellen m.b.t. hun keuze-opdracht aan de experts en de bedoeling is dat de groepjes de komende weken gaan werken aan de gekozen opdracht en een pitch maken.
Voor 17 april moest iedere deelnemende school van elke opdracht het beste concept  kiezen, dus 2 pitches van elke school (totaal 10 pitches) die op de "pitch Day" verder strijden voor de overwinning.

Op 17 april was de pitch Day, het tweede deel van de Smart Lectures. Maar Een  vakkundige jury (vertegenwoordiger van bedrijf HIA3D Marcel Massing, vertegenwoordiger van ASz Marcel Wilschut, kinderarts ASz  wethouder onderwijs Joke Reuwer ) de 7 beste pitches beoordelen en 2 winnende presentaties (van elke opdracht 1 winnaar) kiezen.
Het Albert Schweitzerziekenhuis en het bedrijfsleven riep de Ontdekkingsapp van Emily, Kayleigh, Alicia en Sienna van het Develstein  College uit tot winnaar. De publieksprijs was voor Esther, Lisan, Demy en Lieke van De Lage Waard voor hun idee voor een Duchenne-app.  De twee winnende teams mogen hun ideeën presenteren aan het bestuur van het Albert Schweitzerziekenhuis.

winnaars SL 2018

Hartstikke gaaf
De app geeft patiënten en mensen in hun omgeving  de kans om met een game op een leuke manier over ziektes of aandoeningen te leren. ‘We wilden geen saai en langdradig verhaal maar een actieve, speelse manier om bij te dragen aan acceptatie en begrip voor ziektes en aandoeningen’, lichten de vier hun prijswinnende idee toe.’ Samen kozen ze voor een probleem waarmee een van hen te maken heeft (het androgeen ongevoeligheid syndroom, dat  vrouwen onvruchtbaar maakt). ‘Zo wisten we uit de eerste hand welke problemen zich voordoen. We wilden een game maken die daadwerkelijk gerealiseerd kan worden en die later ook voor andere ziektes en aandoeningen kan worden gebruikt. We zijn alle vier al geïnteresseerd en van plan verder te studeren in de medische en geneeskundige hoek. De Smart Lectures hebben vooral onze interesse in de technologische mogelijkheden vergroot. Het is hartstikke gaaf als je zo echt iets kunt bijdragen aan verbeteringen in de zorg. Daarnaast was het heel leuk om te zien dat de teams allemaal uiteenlopende ideeën hebben en die op hun eigen manier uitwerken. Ook buiten school hebben we er heel wat tijd in gestoken. We werden steeds fanatieker en wilden echt meedoen om de eerste prijs. We zijn dan ook blij en trots en vinden het spannend om te zien of onze game verder ontwikkeld en gerealiseerd kan worden.’

Max Verstappen
Het publiek koos de Duchenne app van het team van De Lage Waard uit Papendrecht als winnaar. De app stimuleert kinderen met deze spierziekte om revalidatieoefeningen die helpen om pijn en angst te overwinnen goed en met plezier te doen. Via de app doet een idool, zoals Max Verstappen, de oefeningen voor. Een wereldkaart laat zien welke kinderen meedoen en wat zij bereiken. Dat stimuleert de deelnemers om hun best te blijven doen. De informatie die de app dit oplevert, kunnen artsen gebruiken bij hun begeleiding van de patiënten.

Ideeën in vogelvlucht
Ook voor de andere teams had de jurywaardering, hun ideeën in vogelvlucht:
- Epilapp: een app die bloedruk, hartslag en transpiratie registreert, probeert epileptische aanvallen te voorspellen en te voorkomen.
- ARbril voor dementerenden: het leven van mensen met beginnende dementie makkelijker maken met onder meer gezichtsherkenning, namen, afspraken en plattegronden van hun huis of verpleeghuis die in een bril worden geprojecteerd.
- Allergenenradar: sensoren meten onder meer stoffen en pollen in de lucht, neerslag en windrichting en helpen daarmee astmapatiënten rekening te houden met de omstandigheden en hun klachten te verminderen.
- Diabetes en AR: zo’n 20 tot 30 keer per dag worden mensen met diabetes herinnerd aan hun ziekte, bijvoorbeeld omdat ze hun voeding en suikerspiegel moeten checken of insuline moeten spuiten. Een bril of app kan helpen door bijvoorbeeld qr-codes van voedsel te scannen, bloedsuikerwaarden aan te geven of het insulinepompje aan te sturen.
- Epilepsie: epilepsie kan onder meer worden veroorzaakt door lichtflitsen, zonlicht, streeppatronen en  kleurwisselingen. Een bril zou de effecten van deze aanleidingen kunnen verminderen of voorkomen.

Interessant
Max en zijn klasgenoot Bart van het Willem de Zwijger College uit Papendrecht vielen met hun ARbril buiten de prijzen maar keken toch terug op een leuk project. ‘Zelf heb ik minder interesse in  zorgtechniek’, zegt Max. ‘Ik wil informatica gaan studeren, maar andere leerlingen, vooral uit de vierde klassen laten zich hier misschien wel op ideeën brengen. Het was in ieder geval leuk om hiermee bezig te zijn en weer eens wat anders dan in de klas zitten.’ Bart: ‘Ik vond zorgtechnologie al  interessant. Ik was dan ook al van plan om klinische technologie te gaan studeren. Dit project is daar een bevestiging van.’

Alle deelnemende leerlingen hebben aan het eind van de Smart Lectures een evaluatielijst ingevuld en uit deze evaluatie kwam naar voren dat 91,5% van de leerlingen de Smart Lectures zou aanraden aan andere leerlingen.

Dinsdag 3 juli 2018
Op dinsdag 3 juli 2018 mochten de 2 winnende teams hun ideeën presenteren aan het bestuur van het Albert Schweitzerziekenhuis

winnaars SL bij RvB

Ontdekkingsapp
Het winnende team Emily, Kayleigh, Alicia en Sienna van het Develstein College kwamen met een Ontdekkingsapp, die patiënten en mensen in hun omgeving de kans geeft om met een game over ziektes en aandoeningen te leren. Ze hebben zelfs al een demo app ontwikkeld. 'We zochten naar een actieve, speelse manier om bij te dragen aan acceptatie en begrip voor ziektes', lichtten de vier hun prijswinnende idee toe. 'We waren alle vier al van plan verder te studeren in de medische en geneeskundige hoek. De Smart Lectures hebben vooral onze interesse in de technologische mogelijkheden vergroot. Het is hartstikke gaaf als je waarmee echt iets kunt bijdragen aan verbeteringen in de zorg.'

Bedrijven nu al geïnteresseerd
Het Albert Schweitzerziekenhuis is erg geïnteresseerd in de toepassingsmogelijkheden van de app. Een 'zorg gerelateerd' bedrijf en een IT-bedrijf hebben al aangegeven de app te willen ontwikkelen en 'vermarkten'. De leerlingen blijven daarin als bedenkers van de app nauw betrokken. Zij zijn blij dat er echt iets met hun idee gedaan wordt: 'We zijn blij en trots en vinden het spannend om te zien of onze game verder ontwikkeld en gerealiseerd kan worden.’
Het ander team van De Lage Waard uit Papendrecht (Esther, Lisan, Demy en Lieke) dat de publieksprijs won met hun presentatie over hun idee voor een Duchenne-app, willen de app daadwerkelijk gaan ontwikkelen. De app stimuleert kinderen met deze spierziekte om revalidatieoefeningen die helpen om pijn en angst te overwinnen goed en met plezier te doen.  'Twee van onze teamleden hebben informatica in hun pakket, dus dat moet wel lukken'.
De presentaties werden bijgewoond door enkele geïnteresseerde bedrijven, waaronder HIA 3D. Marcel Massing, directeur van de 3D-studio uit Hendrik-Ido-Ambacht, is vanaf het begin betrokken bij Smart Lectures en was ook één van de juryleden. 'Complimenten voor wat deze leerlingen hebben neergezet. Wij helpen ze graag verder om deze apps ook daadwerkelijk te ontwikkelen'.



 



Trudie van der Hoek

Projectleider Onderwijs & Arbeidsmarkt

T. 078-7706256

Miranda van Amstel

Miranda van Amstel

Projectmedewerker Onderwijs & Arbeidsmarkt

T. 078-7706243