Bewijs van in leven zijn

Het “bewijs van in leven zijn” is een schriftelijke verklaring van de gemeente dat een persoon in leven is. Een andere naam hiervoor is: “Attestatie de vita”. Het “bewijs van in leven zijn” kan nodig zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties. Het “bewijs van in leven zijn” is een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (BRP). U kunt dit uittreksel daarom alleen aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven.

Een “bewijs van in leven zijn” kost € 16,60 (2024).
Als u de verklaring nodig heeft voor een Nederlands pensioenfonds, dan krijgt u het bewijs kosteloos mee. U moet dan wel de brief van het pensioenfonds laten zien.

Aanvragen

Aanvragen via de website kan met DigiD, de behandeling van uw aanvraag duurt 3 werkdagen. Als u langs komt bij het team Dienstverlening kunt u de verklaring direct meenemen. Neem uw legitimatiebewijs mee. Maak via onderstaande link een afspraak om langs te komen.

U vraagt eenvoudig online dit uittreksel aan.

Online aanvraag

Komt u liever bij de balie langs?

Maak een afspraak

Aanvraag

U kunt iemand machtigen om namens u het afschrift aan te vragen. Deze persoon moet een door u ondertekende en gedateerde schriftelijke machtiging meenemen en uw originele, geldige identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De gemachtigde identificeert zich eveneens met een origineel en geldig identiteitsbewijs.

Wetgeving

De volgende wetgeving is van toepassing:

Meer informatie

Neem voor meer informatie telefonisch contact op met de gemeente Papendrecht via 14 078.