Ecologisch maaien

Het is u vast niet ontgaan dat het slecht gaat met wilde bijen, vlinders en andere insecten. De gemeente Papendrecht zet zich daarom actief in om de aanwezige flora en fauna te behouden en te versterken. Om de natuur een handje te helpen maait de gemeente meer dan 40% van het gras natuurvriendelijk. Bij het maaien van het gras laten we sommige stukken met rust, zodat het leefgebied voor diersoorten behouden blijft.

Ecologisch maaien

Bij ecologisch maaien wordt er twee keer per jaar gemaaid. De eerste ronde voeren we eind juni tot begin juli uit. De tweede ronde is in september. Niet alles wordt in één keer volledig gemaaid, er blijven "eilandjes en stroken" met gras, kruiden, bloemen en planten staan. Dit heet 'gefaseerd maaien'. Dit ziet er soms uit alsof er stukken vergeten worden door de maaier, maar dit wordt bewust gedaan voor de natuur. Na het maaien laten we het maaisel twee tot drie dagen liggen. Daarna wordt het maaisel afgevoerd. Zo krijgen zaden voldoende de tijd om hun weg te vinden naar de grond. Dit zorgt ervoor dat er volgend jaar weer mooie bloemen in onze ecologische groenstroken groeien.

Help de natuur!

U kunt zelf de natuur een handje helpen door bloeiende planten in uw tuin of op uw balkon te zetten. Dit kan door bijvoorbeeld een paar tuintegels eruit te halen en planten erin te zetten of in te zaaien. Potten met planten kunnen natuurlijk ook. Een laag bakje met water wordt door bijen en hommels (maar ook door egels en vogels) met warm weer erg gewaardeerd!