Lekker bewegen en gezond eten

Lekker bewegen

Het gevaar van zitten

Eetplezier & Beweegkriebels

Voor de jongsten, de babies en de peuters (0 tot 4 jaar) zijn er workshops voor ouders: Eetplezier en Beweegkriebels, via Sterk Papendrecht.

Kinderen bewegen!

Kinderen kunnen vaak geen minuut stil zitten. Het zit in hun natuur om graag te rennen, spelen en dansen. In onze maatschappij krijgen kinderen nog maar weinig kans om te bewegen. Buiten spelen kan niet altijd, ze zitten vaak op de bank of voor de televisie. Lees hier de tips om uw kind lekker te laten bewegen.

Tips

Een kind heeft dagelijks 1 tot 1,5 uur beweging nodig om gezond en fit te blijven. Denk aan activiteiten als wandelen, fietsen, skaten en buiten spelen. Kinderen die te zwaar zijn, hebben nóg meer beweging nodig. Naast die 1 tot 1,5 uur per dag is het goed om tweemaal per week intensief te bewegen. Echt sporten dus, zoals voetballen, turnen of rennen.

Resultaat

Door kinderen laten te bewegen zal de conditie en spieren verbeteren. Het kind zal zich fitter en energieker voelen. Ook zorgt het voor een goede nachtrust en daarnaast is sporten leuk en gezellig!

Meer weten?

Kijk in de gemeentegids voor de sportclubs in de buurt.

Gezond eten

Kinderen zijn in de groei en daarom is het extra belangrijk dat ze gezond eten. Dit zijn de 5 belangrijkste spelregels:

  1. Regelmaat: sla geen maaltijden over en geef uw kind niet te vaak een snack of tussendoortje. Kies voor drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch en avondeten) en maximaal 4 tussendoortjes.
  2. Gezond: geef uw kind een gezonde basis met bijvoorbeeld fruit, groenten, vis, volkorenbrood en melkproducten. De Schijf van Vijf is een hulpmiddel om te zorgen dat uw kind alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Laat de gezonde producten de vaste basis zijn in de voeding van uw kind. Snoep, chips of frisdrank zijn de extraatjes en kunnen zeker geen maaltijden of gezonde tussendoortjes vervangen.
  3. Groei: kinderen blijven kinderen. Soms eet een kind wekenlang heel veel, om daarna weer een periode minder goed te eten. Dat is heel normaal. Er is geen probleem als uw kind goed groeit en lekker actief is.
  4. Goede voorbeeld: kinderen doen hun ouders na! Geef daarom zelf het goede voorbeeld als het gaat om eten. Sla geen maaltijden over, eet met smaak van gezonde producten, betrek uw kind bij het koken en boodschappen doen, eet gezamenlijk aan tafel en zorg voor een gezellige sfeer tijdens het eten. Als een kind van jongs af aan een gezond voorbeeld krijgt, wordt gezond eten heel vanzelfsprekend.
  5. Dorst lessen: kinderen hebben ongeveer 1,5 liter vocht per dag nodig, dat zijn 8 tot 10 glazen. Veel kinderen zijn gek op frisdrank, vruchtensap, chocolademelk of drinkyoghurt. Maar daarmee krijgen ze wel ongemerkt veel suiker en calorieën binnen. Wissel gezoete dranken daarom af met water of thee.