Nieuws

Op deze pagina leest u het laatste nieuws over de asielopvang.

15 november 2022: Persbericht Crisisnoodopvang voor vluchtelingen op schip aan kade bij Industrieweg voor maximaal 6 maanden

De gemeente Papendrecht heeft vandaag direct omwonenden en enkele bedrijven aan de Industrieweg geïnformeerd over het besluit om vanaf 21 november een crisisnoodopvang te openen in de gemeente. Deze opvang die in opdracht van het Rijk plaatsvindt, duurt maximaal 6 maanden en vindt plaats op een schip aan een kade aan de Industrieweg, grenzend aan het terrein van GKN Fokker. GKN Fokker gebruikt deze kade om over het water vliegtuigonderdelen naar klanten te vervoeren. Het slaapschip biedt plaats aan maximaal 52 vluchtelingen. Deze opvang past binnen de uitgangspunten voor asielopvang die het college medio september jl. al naar buiten bracht. De opvang van deze beperkte groep vluchtelingen past bij de schaal van onze gemeenschap en gaat niet ten koste van woonruimte voor bestaande en nieuwe woningzoekenden uit Papendrecht zelf. Ook heeft deze crisisnood-opvang minimale impact op onze gemeentelijke financiën, omdat alle kosten vergoed worden door het Rijk.

Papendrecht vijfde gemeente met crisisnoodopvanglocatie binnen Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid  
Binnen de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid is Papendrecht de vijfde gemeente die een crisisnoodopvanglocatie ter beschikking stelt. Eerder openden de gemeenten Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht en Hoeksche Waard al een dergelijke opvang. Hiermee voldoen wij aan de door het Rijk gestelde opdracht om overal in Nederland crisisnoodopvang te realiseren.

Gemeente erkentelijk met inzet vanuit GKN Fokker 
De gemeente over deze crisisnoodopvang: "Nederland kampt nog steeds met een crisis als het gaat om de opvang van asielzoekers en vluchtelingen. Dat heeft grote gevolgen voor alle betrokkenen. Om die reden nemen wij onze verantwoordelijkheid voor een tijdelijke crisisnoodopvanglocatie op dit schip. Met de directie van GKN Fokker hebben we vanuit de gemeente en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid goede afspraken kunnen maken. Daar zijn wij hen erkentelijk voor. Het laat ook zien hoe overheid en bedrijfsleven ook op dit thema prima kunnen samenwerken om resultaat te bereiken."
GKN Fokker was graag bereid mee te werken om de komst van dit schip naar de kade grenzend aan het Fokkerterrein mogelijk te maken. Dennis Laven financieel directeur GKN Fokker: "De opvang van vluchtelingen is een belangrijk thema en GKN Fokker is vanzelfsprekend bereid hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid in te nemen en de gemeente Papendrecht te ondersteunen bij het inrichten van deze opvang. Wij zullen daarom tijdelijk onze logistiek aanpassen."

2 november 2022: Persbericht 

College B&W Papendrecht en COA: gebouw Seringenstraat 16 vanaf maart 2023 inzetten voor tijdelijke opvang asielzoekers


Het College van B&W van Papendrecht en het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) hebben in overleg met Rivas Zorggroep afgesproken om het gebouw aan de Seringenstraat 16 in Papendrecht te huren van Rivas en in te zetten voor de tijdelijke opvang van asielzoekers. Het gaat daarbij om een periode van drie jaar. In het gebouw zullen maximaal 50 minderjarige asielzoekers gehuisvest worden, in leeftijd variërend van 14 tot 18 jaar. Vanaf eind november zullen diverse verbouwingswerkzaamheden plaatsvinden. De verwachting is dat daarna de eerste jongeren vanaf eind maart 2023 in het gebouw opgevangen kunnen worden. 

In het gebouw, beter bekend als Het Kruispunt, zat sinds 2011 het Centrum voor Jeugd en Gezin en daarvoor het consultatiebureau. Het gebouw is eigendom van de Rivas Zorggroep. Omdat Rivas geen jeugdzorg meer levert, stond het gebouw leeg en verzorgde Ad Hoc het leegstandsbeheer. Rivas blijft eigenaar van het pand.

College B&W tevreden over duidelijke afspraken met COA
Coördinerend wethouder vluchtelingenopvang Arno Janssen is tevreden over de gemaakte afspraken met COA en Rivas Zorggroep: "Als college willen we met deze tijdelijke opvang van minderjarige asielzoekers evenredig bijdragen aan de opvang van vluchtelingen in Nederland. Net zoals we ook voldoende zorg en aandacht besteden aan andere kwetsbare inwoners in Papendrecht. 

De inzet van dit gebouw past binnen de heldere uitgangspunten die we recent hebben geformuleerd waar vluchtelingenopvang in de gemeente aan moet voldoen. Dat betekent: passend bij de schaal van Papendrecht, géén nadelige effecten op de lokale woningmarkt en op huidige woningzoekenden, en minimale impact op de gemeentelijke financiën. Ook moet de opvanglocatie passen in de bestaande omgeving en moeten omwonenden er zorgvuldig bij betrokken worden. 

Om wat voor vluchtelingen gaat het straks?

Omdat de eerste asielzoekers pas over ongeveer 5 maanden hier gehuisvest zullen worden, is dat nog niet duidelijk. De recente ervaring van het COA leert dat het gaat om minderjarige oorlogsvluchtelingen uit met name Syrië, Afghanistan en Eritrea. Zij zijn zonder ouders of andere begeleiders in Nederland aangekomen en hebben hier asiel aangevraagd. Het gaat dan straks om jongeren van 14 tot 18 jaar. Zodra minderjarige asielzoekers 18 jaar zijn, worden ze op een regulier asielzoekerscentrum (azc) opgevangen.

Hoe is dit tot stand gekomen?
Door een combinatie van factoren is het afgelopen jaar een ernstige opvangcrisis ontstaan. Daarom heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) eind augustus jl. een voor het hele land geldende afspraak met het Rijk gemaakt; bedoeld om daarmee per direct de enorme druk van vluchtelingen op het aanmeldcentrum in Ter Apel te verlichten.
De gemeente heeft  in het kader van een locatieverkenning voor mogelijke asielopvang eerder dit jaar de Rivas Zorggroep uit Gorinchem benaderd om te kijken of het gebouw aan de Seringenstraat 16 geschikt zou kunnen zijn voor de tijdelijke opvang van asielzoekers. Na een positieve reactie van hen, heeft de gemeente contact gezocht met het COA.

Het gebruik van het gebouw voor asielopvang is toegestaan, omdat dat in overeenstemming is met de bestemming van het pand. Zodra er in de afgelopen periode meer duidelijkheid was over de afspraken tussen de gemeente en het COA, en beide partijen deze afspraken hebben vastgelegd in een concept bestuursakkoord, heeft het college raadsleden de gelegenheid gegeven om -via een zogenaamde wensen- en bedenkingenprocedure- opmerkingen en adviezen mee te geven. Het college heeft deze meegenomen in het definitieve bestuursakkoord en heeft hier gisteren unaniem mee ingestemd.

Wie is straks waarvoor verantwoordelijk?
De gemeente heeft een wettelijke taak als het straks gaat om het organiseren van (voltijds) onderwijs en dagbesteding. Het COA zorgt er dan voor dat er 24 uur per dag professionele jeugdbegeleiders aanwezig zijn. Ook zorgt het COA voor huisregels, permanente beveiliging en duidelijke afspraken over het verwachte gedrag van de jongeren. Uit ervaring van andere gemeenten blijkt dat de opvang van minderjarige asielzoekers doorgaans zonder noemenswaardige problemen verloopt. Dit biedt geen garanties, maar het COA en de gemeente zetten zich maximaal in om de opvang rustig en zorgvuldig te laten plaatsvinden.

Waar kunnen omwonenden en andere betrokkenen terecht voor meer informatie?
De gemeente en het COA willen omwonenden en ondernemers en maatschappelijke organisaties in de buurt zo goed mogelijke informeren en waar mogelijk betrekken bij de opvang. Bij de opvang wordt daarom zoveel als mogelijk rekening houden met de belangen van de direct omwonenden en andere inwoners. 
Daarom gaan de gemeente en het COA het volgende organiseren:

  • Een informatiebijeenkomst voor omwonenden en ondernemers en maatschappelijke organisaties in de buurt. Voor deze inloopbijeenkomst zijn persoonlijke uitnodigingen naar de buurt verstuurd.
  • Wanneer het gebouw aan de Seringenstraat 16 verbouwd is en gereed is voor de huisvesting van minderjarige asielzoekers, zullen wij dit tijdig en zorgvuldig vooraf aan omwonenden, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere betrokkenen laten weten. En zullen wij het gebouw ook openstellen voor de buurt om er een kijkje te kunnen nemen. 
  • Antwoorden op veel gestelde vragen staan vanaf 2 november op de website van de gemeente. Deze vragenlijst wordt steeds aangevuld met actuele vragen en antwoorden. 
  • Ook het volledige bestuursakkoord tussen de gemeente en het COA staat op de website van de gemeente.
  • Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen vragen en reacties naar het COA sturen via het e-mailadres: info@coa.nl
  • Het COA is op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar via hun telefonische informatielijn: 088 - 715.7000