Ontdek de icoonsoorten van Papendrecht

In de gemeente Papendrecht komen 22 icoonsoorten voor. Dit zijn dieren en planten die ons een beeld geven hoe het gaat met de biodiversiteit. Als een icoonsoort aanwezig is, wil dat zeggen dat het goed gaat met de natuurwaarde in onze gemeente.

Bovendien zijn het ook soorten waarmee de gemeente het beheer en inrichting van de (openbare) ruimte kan optimaliseren. Veel andere soorten profiteren namelijk mee wanneer we maatregelen treffen voor de icoonsoorten.

Tel ook mee

Om in beeld te brengen hoe het gaat met de icoonsoorten, vragen wij inwoners naar de soorten op zoek te gaan en via waarneming.nl door te geven als zij er een hebben gezien. Het gaat dan bijvoorbeeld om de tuinhommel, de egel en de huismus.

QR-codes bij leefgebieden

Om het zoeken makkelijker te maken, worden in de leefgebieden van de icoonsoorten tegels met daarop een QR-code geplaatst. Bij het scannen van deze code met de telefoon kom je bij een educatieve film die meer vertelt over de betreffende icoonsoort en wat je – indien van toepassing – kunt doen om je tuin of balkon aantrekkelijker te maken voor deze soort.

Wethouder Arno Janssen plaatste vandaag bij de Egelopvang Papendrecht de eerste QR-code. De andere tegels zijn bijvoorbeeld te vinden bij Park Noordhoekse Wiel en Slobbengors.